Peter Vlug wil schip in kanaal leggen en hoopt op donaties
–Peter Vlug heeft een vergunning op zak – nu het geld nog. FOTO MAARTEN SPRANGH
Er is nog wel wat voor nodig. Om precies te zijn 49.000 euro. Maar Peter Vlug ziet het al voor zich: een schip in de binnenstad van Apeldoorn. Hij hoopt dat plaatsgenoten daarvoor doneren. „Het kanaal gilt er gewoon om.”
Johannes Rutgers Apeldoorn
Vlug runt sinds een half jaar Li banees restaurant De Oude Haven. In het pand van het voormalige gelijknamige café, op de
hoek van Kanaalstraat en Deventer straat, serveert hij maaltijden uit het Midden-Oosten. ,,Het loopt als een
speer.’’
Niet alledaags, maar dat past juist bij de 67-jarige Apeldoorner. Een vol gend hoofdstuk in een kleurrijke loopbaan.
Vlug zette zich als zanger, spreker, muzikant en ondernemer in voor evangelisatie. Ging aan de slag bij de lokale omroep en werkte bij opname studio’s. Woonde een aantal jaar in Zwitserland en deed terug in Neder land met een eigen partij mee aan zo wel lokale, provinciale als landelijke verkiezingen. Dat leverde geen zetel in de politiek op. ,,De afgelopen jaren heb ik in de nachtopvang van jongeren in Am sterdam gewerkt.’’ En nu dus een restaurant in zijn eigen Apeldoorn. Het voelt meer dan goed, vertelt Vlug.
,,Dit is thuis. Super.’’
Aangemoedigd
Sinds de opening van de zaak kijkt het kanaal hem zo ongeveer aan. ,,Ik voel me erg aangemoedigd daar wat leuks van te maken.’’ Vlug draait zich om en gebaart naar het water. ,,Het gilt er gewoon om.’’ Waar het café al een boot in het water had liggen als drijvend terras, wil Vlug nu met de overtreffende trap komen. Als het aan hem ligt, ligt hier binnen een paar maanden een stevig schip aan de kade. Het water schap heeft er inmiddels een vergun ning voor verleend. Het is een schip met een verhaal. Na een speurtocht belandde Vlug bij een boerderij tussen Oldebroek en Wezep, waar de Hermina opgeslagen staat. Die zou over het Apeldoorns Kanaal hebben gevaren toen scheep vaart hier nog gebruikelijk was; tot in de jaren 60.
Het schip kan meerdere doelen dienen, ziet Vlug voor zich. Uiteraard biedt het voor zijn horecazaak extra terrasruimte. Maar er zijn volgens de ondernemer ook publieke belangen. Zo’n vaartuig voegt iets toe aan het straatbeeld, het herinnert aan een stukje lokale historie. De ideeën blijven opborrelen: een sobere bed and breakfast bijvoor beeld. ,,Met twee strozakken en een olielamp, een kan water. En dan over nachten tegen een antieke prijs.
’’ Het schip kan een ‘baken’ zijn voor voorlichting en discussies over voe ding. ,,En misschien kan het af en toe een stukje dobberen met een school klas; tot de volgende brug en dan ke ren.’’ Ook daarvoor heeft het water schap inmiddels toestemming gege ven. Wel zijn nog een terrasvergun ning en een omgevingsvergunning nodig van de gemeente. Lening van de bank Waarom zouden Apeldoorners in vesteren in iets wat uiteindelijk bij een bedrijf hoort? Moet Vlug dat niet zelf financieren? Dat zit er volgens hem niet in. ,,Ik ben een kleine on dernemer. Het restaurant beginnen was een eigen investering en dat is aliets wat je niet even doet. Een lening van een bank is uitgesloten; die zal ik hiervoor nooit krijgen.’’
Wat gebeurt er met de donaties als het totaalbedrag niet behaald wordt en het project dus wordt afgeblazen?
,,Wanneer de tewaterlating door om standigheden niet kan doorgaan, kunnen we het geld niet terugstorten
aan de sponsors omdat het al ge bruikt is tijdens de voorbereidingen van het project.’’ Nu moet blijken of er genoeg dona teurs zijn met dezelfde droom als de initiatiefnemer. Hoe dan ook is Vlug er de man niet naar om zijn plan voorzichtig te presenteren. Het am bitieuze streven is het schip in au gustus of september te water te laten.
et twee strozakken en een olielamp, een kan water.
– Peter Vlug, ondernemer
En dan overnachten tegen een
antieke prijs